Kohe-kohe algab uus kooliaasta ning taas liigutakse suvise kulgemise rütmist koolirutiini. Seepärast tuleks just nüüd üle vaadata koolilaste toad ning valmistuda uueks põnevaks perioodiks.
Lapse tuba peab täitma mitut eesmärki. See peab olema mõnus magamiseks ja puhkehetkedeks, kui on vaja üksiolemise kohta; teisalt tuleb leida nurgake, kus saab mängida, külla tulnud sõpradega mõnusalt aega veeta ja mänguasju hoiustada. Koolilapse jaoks on olulisel kohal ka õppimiskoht.
Kõige paremini sobib õppimiseks valgusküllane koht akna all. Muu mööbli paigutus võiks soosida seda, et laud mahuks akna lähedale. Meie kliimas on pimedat aega nii palju, et tuleks mõelda ka laualambile, mille valgus silmi liigselt ei koormaks, ent oleks pimedatel õhtutel õppimiseks piisavalt tugev. Laevalgustus võiks olla sellise tugevusega, mis tagaks piisava valguse muudeks tegevusteks, nagu näiteks mängimiseks või sõprade või õdede-vendadega aja veetmiseks.
Kuna lapsed kasvavad kiiresti, tuleks üle vaadata, ega lauaga sobiv tool pole lapsele suvega väikseks jäänud. Võimalusel tasub soetada reguleeritav ergonoomiline tool, et lapse istumisasend oleks võimalikult mugav ja õiget rühti toetav. Ka koolilaua kõrgus tuleks üle vaadata – see võiks olla lapse pikkusele sobiv. Kui laps on sellises vanuses, et koolitööde tegemiseks on vajalik juba ka arvuti, tuleb nii sellele kui ka ilmselt printerile leida laua juures sobiv koht.
Läbi peaks mõtlema ka kooliasjade hoiustamise koha: kas ostagi kirjutuslaud koos sahtliboksidega või mahub tuppa eraldi sahtlitega kapp. Algklassides on lastel eriti palju asju, mida on vaja kuskil hoiustada: joonistustarbed, meisterdamisvahendid koos värviliste paberite ja kirjutusvahenditega. Samuti tuleb riiulitesse mahutada õpikud, vihikud ja veel varuks mõned õppevahendid, juhuks, kui hilja õhtul meenub, et järgmiseks päevaks on kooli uut vihikut või pastapliiatsit vaja. Ka mänguasjadele tuleb leida oma ruum – osasid lemmikuid soovitakse kapipindadel eksponeerida, teised saab panna kappi peitu.
Koolilapse riidekapp võiks olla samuti hästi organiseeritud, et koolihommikutel õigete komplektide leidmisega vähem stressi oleks. Kapis võiks olla eraldi ruum riputatavatele pluusidele, särkidele ning tüdrukutel kleitidele, et kogu valik oleks mugavalt silme ees. Riietest hea ülevaate saamiseks kasutatakse tihtipeale ka lahtritega kaste, kuhu saab näiteks püksid kokkuvoldituna ritta laduda. See hõlbustab õige riiete leidmist ning loob puhta ja korras mulje.
Lapsed on lisaks õppetegevustele tihti hõivatud ka huviringidega, seega tuleks toa kujundamisel arvestada lapse hobidega. Mõni laps käib muusikakoolis ning peab pärast koolipäeva pilli harjutama, mõni tegeleb spordiga ning teinekord tuleb lapse riidekappi mahutada ka trenniriided ja -kott.
Suvel on laste magamisharjumused olnud ilmselt vabamad, aga koos kooli algusega tuleb hakata end varem voodisse sättima. Seega tasub mõelda, kuidas muuta lapsele varem voodisse minek võimalikult meeldivaks. Ehk on abi lapse enda valitud uuest voodipesust või hubasest lugemislambist, et saaks õhtu enne magamajäämist mõnusamaks muuta näiteks lemmikraamatu lugemisega.
Püüdke kooliaasta algus lapse jaoks põnevaks muuta ja temas kooli suhtes elevust tekitada! Laps võiks ise omale meelepärased kirjutusvahendid valida ning õpikute ja töövihikute kaaned lemmiktegelaste kleepsudega ilmestada. Lapse toa ümberkorraldamisse või mööbli ringipaigutamisse võiks laps olla kaasatud: et ta saaks välja öelda oma arvamuse ja olla tema toa ümberkujundamisest osa.
Kommentaarid