Kui tekib soov müüa oma kinnisvara, siis on inimestel alati esmane mõte, et mis see siis ära ei ole: teen pildid, panen üles ja teen tehingu. Ei pea maaklerit kaasama ega kellelegi vahendustasu maksma. Mõeldud-tehtud, kuid müük ei edene nii hästi. Milles asi? Mida teeb klient esimest korda kinnisvara müües valesti?
Toon välja viis levinud viga, mida olen maaklerina tegutsedes märganud.
Esimene viga
on teha udused, halva nurga alt üles võetud pildid või ka sellised, mis näitavad asjadest ülekoormatud tube ja sassis nurki. Internetist turul pakutava vara kuulutusi otsiv inimene saab esmase emotsiooni just müügikuulutuse juures olevatest piltidest. Vahel on kuulutuse esipilt niivõrd määrav, et pakutava vara linki ei hakata isegi avama.
Seega tuleks väga suurt tähelepanu pöörata müügikuulutuse juurde lisatavate piltide kvaliteedile.
Teine viga
on panna kinnisvara müüki, teadmata, et pangad ei anna selle ostmiseks laenu, kuna vara ei vasta ehitisregistri andmetele. Näiteks on muudetud tubade planeeringut, küttekolde liiki, katusekattematerjali või paigaldatud õhksoojuspump. Variante, mille tõttu vara ei vasta registris olevatele andmetele, on veel mitmeid. Pangad ei ole aga nõus selliseid riske enda kanda võtma. Kui omanik hakkab andmeid korrastama, võib sellega kaasneda nii raha- kui ka ajakulu, mille vältel jõuavad ostjad kas loobuda või uue vara leida.
Kolmas viga
on panna oma vara müüki liiga kõrge hinnaga. Nimelt vaadatakse, mida turul pakutakse ja mis hinnaga, ning hinnatakse siis sisetunde järgi oma vara väärtus. Ülehindamisel moodustab suure osa hinnast emotsionaalne väärtus. Aga miks see siis ikkagi vale on? Toon välja mõned põhjused. Vara, millega te enda vara võrdlete, võib juba olla üle hinnatud ja kui hinda veel tõstate, on tegemist juba liiga kõrge hinnaga. See toob omakorda kaasa pika müügiperioodi. End turuga kursis hoidvad inimesed ei reageeri teie müügikuulutusele, vaid jäävad ootele, kuni te hinda langetate. Jällegi tekib olukord, kus soovite müüa, kuid napib vaatama tulijaid ja ostjaid ei leidu.
Neljas viga
on see, et müüjad lasevad end emotsionaalsel tasandil ostjate poolt nii palju mõjutada, et tulevad hinnas alla rohkem, kui peaks. Ostja sisendab müüjale, et tolle vara pole praktiliselt midagi väärt ja on hea, kui niigi palju pakutakse, ning müüja ongi valmis müüma alla turuväärtuse. Omanik kaotab niimoodi soovitud või mõistliku tulu.
Viies viga
on müügitehingu sõlmimine piisavate juriidiliste teadmisteta, mille tagajärjel võib juhtuda, et hiljem esitatakse teie vastu rahalisi nõudeid. Näiteks, kui te jätate kirja panemata mõned puudused, mida te ei pea märkimisväärseks: ostja on neid ju näinud ja te olete neist probleemidest ka rääkinud. Tegelikult ei piisa kunagi suusõnalistest puuduste mainimisest. Seniks, kuni puudused pole kirjas notariaalses lepingus, on teie edastatud info küsitav ning hiljem on ostjal kerge väita, et tegemist on varjatud puudusega ning te peate müüjana talle kahju hüvitama või midagi asendama.
Olen kohanud aja jooksul inimesi, kes on saanud maakleriga halva kogemuse ning umbusaldavad nüüd neid kõiki. Tahaksin panna teile südamele, et kõik maaklerid pole ühesugused. Nii palju, kui on inimesi, on ka erinevaid tööstiile.
Mina olen alati mõelnud, et inimesi tuleb aidata, nagu vähegi oskad. Maakleritöös ei saa lihtsalt astuda toast tuppa ning lugeda kokku majas olevad ahjud. Õige maakler koolitab end pidevalt, et olla pädev ning võimeline kliente aitama ja nõustama. Klient peaks saama maaklerilt nõu, tuge, mõistmist ning infot, mis aitab tal kergemini oma kinnisvara müüa. Kui kliendil on olemas usaldusväärne partner, kes aitab teda ja teeb tema eest ära kõik vajalikud toimetused, siis säästab see klienti ebavajalikust stressist.
Olge julgemad maakleritega suhtlema ja neilt abi küsima! Kindlasti leidub iga kliendi jaoks maakler, kellega tekib suurepärane koostöö.
Kommentaarid