Vaatamisväärsuseks või külastajatemagnetiks võivad kujuneda nii looduslikult erilised kohad, põnevad uued rajatised kui ka pärast pikka vaikust mingil põhjusel taas inimeste huviorbiiti kerkinud paigad. Uurime Rummu karjääri näitel, milline mõju on vaatamisväärsustel kohalikule kinnisvaraturule.
Ilmselt on Eestis vähe inimesi, kes poleks kuulnud midagi Rummu karjäärist või Rummu vangla varemetest. Kuuldused populaarsest vaatmisväärsusest on jõudnud ka välismaalasteni, kelle seas on samuti kasvanud huvi endist karjääri ning rahvasuus helesiniseks laguuniks kutsutud järve külastada. Sotsiaalmeedias võib näha palju pilte, kus inimesed on vaba aega veetnud maagilise Rummu karjääri ääres: ujudes, päevitades või järvel seigeldes. Samuti on Rummu karjääri näha kuulsa Norra muusiku Alan Walkeri muusikavideos „Faded”.
Turismimagnetiks võib karjääri pidada kindlasti, seda näitab ka mitmete majutusasutuste ja meelelahutusettevõtete loomine sellesse piirkonda. Huvilistele on loodud ka Rummu seikluspark, kus soovijad saavad järvel kanuuga sõita, sukelduda Rummu vangla varemetes ning proovida aeru- või jetisurfi.
Vaatamata suurele huvile ja külastajate arvule pole Rummu kärjäär kohalikule kinnisvaraturule siiski märkimisväärset mõju avaldanud. Tehingute arv on aastate lõikes küll muutunud, näiteks 2016. aastal tehti maa-ameti andmetel Rummu alevikus 48 kinnisvaratehingut, 2017. aastal 37 ja 2018. aastal kasvas tehingute arv 67ni. Kuid tehingute arvu kasv on tingitud pigem üleriigilisest kasvutsüklist ning märkimisväärsest kinnisvaraturu elavnemisest siiski rääkida ei saa. Kinnisvaraturgu kujundavad ikkagi majanduslikud, sotsiaalsed, juriidilised ja keskkonnategurid ühisel koosmõjul. Kõigi nende nimetatud tegurite mõju on Rummus väga väike.
Turismimagnetina ning vaatamisväärsusena on Rummu karjääril kindlasti oluline koht Eesti kaardil, kuid kinnisvaraturu „kaardil” jääb piirkond sotsiaalse infrastruktuuri mõistes siiski vähemsoositud piirkondade hulka.
Foto: Kaupo Kalda
Kommentaarid